Tomtehalsduk klar, en ny påbörjad

Jag blev klar med tomtehalsduken i söndags kväll. I söndags träffades dessutom stickgruppen igen på café Simpan på möllan. Minus Cecilia och Tilia. Amanda började på en halsduk med ett underbart mjukt mörklila garn. Och hon hade dessutom inhandlat grymma trästickor på Netto. Fräsigt värre :) Jenny arbetar med sin turkosa halsduk som kommer att bli störtskön när den är färdig.
Jag såg ett mönster på dummies.com som jag jättegärna vill lära mig att sticka. Det var ett mönster på en slags öppen kabel-fläta. Men problemet är att beskrivningen var på engelska. Jag har ju i och för sig inga problem med engelska, med tanke på att min man är från USA och vi pratar engelska hemma, men alla förkortningar och termer var som ett helt annat språk för mig. Jag har inte ens lärt mig termerna på svenska än!
Men jag ska sätta mig ner med det senare i veckan (förhoppningsvis) och försöka reda ut vad de menar.

Jag började på en ny halsduk igår, som känns väldigt tidigt 90-tal. Tror att det är färgerna som ger mig den känslan...
Här är en bild på den: Den här halsduken ger mig lite vibbar av tidigt 90-tal, vet inte varför :)Började på den igår.

Som ni ser så har jag bara precis börjat. Den har ganska starka färger. Det ser ut som att jag använt ett turkost garn, men det är egentligen ett turkos-grönt garn. Färgen blir missvisande på bilden.

Min man kom med ett litet tips som jag tyckte var både lustigt och smart: Använd inte för mycket vitt garn i halsdukarna. Vitt blir nämligen väldigt lätt smutsigt!
Han har ju helt klart en poäng.

Jag använder en del udda färger som ni ser... Anledningen till detta är att min kära mamma gav mig en stor svart sopsäck som var till hälften fylld med överblivet garn från 80-talet :):) Jag vet att alla färger inte matchar korrekt som många modemedvetna skulle hävda, men jag tycker att det vore slöseri att inte använda allt garnet som jag fick. Funktionen är ju faktiskt det viktiga i det här sammanhanget. Halsdukarna ska hålla en själ där ute varm genom hela vintern, och då kanske inte färgschemat är det allra viktigaste. Men självklart försöker jag ju att göra det så snyggt jag kan!

Nu ska jag plugga....arbetar mig igenom Goffmans Jaget och maskerna.

Adieu

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0